Présentation des recommandations par pays 2015

De nouveaux efforts sont nécessaires de la part des Etats membres pour soutenir une reprise solide tournée vers les emplois : j’ai délivré un message d’incitation lors de la présentation ce jour des recommandations spécifiques par pays de la Commission européenne, aux côtés de mes collègues Marianne Thyssen et Valdis Dombrovskis.

Voici la vidéo de cette conférence de presse :

Mon discours à lire ci-dessous :

Permettez-moi de prendre la suite de Marianne avec un aperçu des recommandations pour les États membres dans d’autres domaines politiques clés, avant de vous en dire plus sur les décisions prises aujourd’hui en application du Pacte de stabilité et de croissance et de la procédure pour déséquilibres macroéconomiques.

Nous avons formulé des recommandations spécifiques sur la politique budgétaire et la gouvernance fiscale pour tous les Etats membres, sauf sept États membres. Puisque la Suède, le Luxembourg, l’Allemagne, les Pays-Bas et la Slovaquie sont en pleine conformité avec le Pacte de stabilité et de croissance, nous avons décidé de ne pas émettre de recommandations budgétaires pour ces pays. Et comme vous le savez, la Grèce et Chypre, qui sont encore sous programme d’assistance financière, ne sont pas couvertes par ce paquet.

Les recommandations budgétaires visent à:

o améliorer les rapports entre les différents niveaux de gouvernement sur le plan budgétaire, et

o améliorer le rapport coût-efficacité des services publics, notamment dans le système de santé

La moitié des États membres sont appelés à réformer davantage leurs systèmes de retraite en vue d’assurer la viabilité budgétaire à long terme, avec des nuances qui permettent de prendre en compte les spécificités de chacun.

Dans le domaine de la fiscalité, tous les Etats membres sauf neuf font l’objet de recommandations. Les exceptions sont le Danemark, l’Estonie, la Finlande, Malte, les Pays-Bas, la Roumanie, la Suède, la Slovénie et la Slovaquie.

Les 17 autres États membres sont invités à prendre des mesures spécifiques comme:

o réduire la pression fiscale sur le travail,

o élargir la base d’imposition, ou

o combattre l’évasion fiscale et l’évitement fiscal

Ce qui est un combat commun pour les européens

Plusieurs recommandations visent à corriger des imperfections dans le secteur financier. L’objectif est ici à la fois d’améliorer la mise à disposition du crédit, par exemple en diminuant le nombre de prêts non performants, et – dans certains cas – de renforcer la stabilité financière.

Au-delà du financement, nous avons identifié d’autres obstacles aux investissements dans un certain nombre de domaines. C’est la raison pour laquelle plusieurs recommandations visent explicitement à améliorer l’environnement des affaires et le climat de l’investissement. La situation spécifique de l’Allemagne – compte tenu de sa marge budgétaire et de ses besoins d’investissement – justifie selon nous une recommandation particulière  » d’accroître encore l’investissement public dans les infrastructures, l’éducation et la recherche ».

Enfin, une autre série de recommandations aborde les marchés des produits et services et la réforme de l’administration publique avec des recommandations concrètes pour les pays affichant des déséquilibres excessifs (en particulier la Croatie, l’Italie le Portugal, la France et l’Espagne). Le renforcement de la concurrence dans les services (y compris la déréglementation ou l’ouverture de secteurs comme les services professionnels, le commerce de détail et la construction) est un autre objectif important pour lequel nous proposons des recommandations pour un certain nombre de pays.

Stability and Growth Pact decisions

Let me now turn to the decisions the Commission has adopted today in the area of fiscal policy.

Overall, the fiscal outlook in Europe is obviously improving:

o Most Member States have successfully reduced their deficits. In 2014, the general government deficit in the EU fell below 3% of GDP for the first time since 2008 and the deficit in the euro area continued to decline to 2.4%. This trend will continue in 2015 and next year.

o The government debt ratio is expected to start receding this year. This provides fiscal breathing space for a number of Member States and an opportunity to accelerate the benefits of structural reforms.

o At the same time, for several countries faced with high debt and deficits there remain further consolidation needs in order to be in line with the Stability and Growth Pact.

As you can see, we currently have 11 countries under the corrective arm of the Pact and 17 countries under the preventive arm. In today’s package we take legal steps for 4 countries: Finland, Malta, Poland and the UK.

For Finland, we have prepared a report assessing Finland’s breach of the debt and the deficit criterion, concluding that both criteria are not complied with (respectively 64% for debt ratio and 3.4% for deficit level in 2016). The Member States will have to assess our report and on the basis of their conclusions we will then have to decide whether to formally propose or not to open the procedure for excessive deficit on Finland. This is our first division.

For Malta and Poland we have decided to close the Excessive Deficit Procedure, which is very good news and confirms the trend observed for the past two years. Malta has brought its deficit below 3% of GDP in a durable manner and is also compliant with the debt rule in 2014.

Poland’s government deficit was 3.2% of GDP in 2014. But Eurostat has confirmed that it would have been below 3% of GDP had it not been for costs associated with the country’s 1999 systemic pension reform. Since the deficit is forecast to be below 3% this year and next, the conditions are now fulfilled for an early closure of Poland’s Excessive Deficit Procedure. We will of course continue to closely monitor the evolution of Poland’s fiscal situation.

The United Kingdom did not correct its excessive deficit by the deadline set by the Council recommendation, which is an old one since 2009 and the supposed deadline was financial year 2014-15. We therefore propose a Council decision establishing non-effective action and setting a new deadline of financial year 2016-17 to bring the deficit below 3% of GDP. I don’t need to recall that Great Britain is not a member of the Eurozone.

We have also considered the fiscal situation of other countries and have concluded that no other procedural steps under the EDP are deemed necessary at this stage

Comme vous le savez, la France a jusqu’au 10 juin pour rendre compte des mesures prises pour se conformer à la recommandation du Conseil. Sur cette base et à ce moment là, la Commission rendra son avis.

There are still risks to the timely and durable correction of the excessive deficit in Croatia, Spain and Portugal. This has been reflected in more precise fiscal policy recommendations for these Member States.

As I said, high debt levels remain a particular concern in some Member States. Last February, we adopted reports or highlighted risks of non-compliance with the Pact and the debt rule.

For Belgium and Italy, we then concluded that there were relevant factors that justified the breach of the debt threshold, and for Belgium also the deficit threshold, so that opening an Excessive Deficit Procedure was not warranted. Our spring forecast suggests that the conclusions of the February reports are still valid.

However, on 30 April, the Italian Constitutional Court ruled as unconstitutional a temporary non-indexation of higher pensions in 2012-2013. We will assess the forthcoming response of the Italian Government to this ruling in order to assess whether a new report under article 126(3) of the Treaty might be needed at a later stage. To be open to you I had a conversation about that with minister Padoan in the frindge of the Eurogroup and he assured me that measures would be taken in the days to come but still this is the decision of the Commission.

Finally, concerning the Macroeconomic Imbalances Procedure, we have examined the National Reform Plans received from the Member States.

We found them sufficiently ambitious and detailed, and therefore are not proposing to step up the procedure for any countries today. Obviously, some countries have further efforts to make to overcome their imbalances, and this is reflected in the more detailed recommendations we have put forward for those countries.

Overall, I believe, the package we present today confirms the economic strategy of this Commission: as the recovery gains ground, Europe needs to accelerate on structural reforms and investment, while maintaining fiscal responsibility. This triangle is more than ever valid; With these recommendations, we aim to support Member States in implementing this strategy, for more jobs and more sustainable growth.

Thank you.

 

Vous souhaitez en savoir plus sur les recommandations faites par la Commission ? Tous les détails ici : http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-4975_fr.htm